Jaarverslag Baars Tennisschool 2017

Januari 2017 stond traditiegetrouw in het teken van het voorbereiden. Eén april begon het nieuwe zomerseizoen en dat was logischerwijs de drukste tijd van het jaar. Trainers aannemen en plaatsen, maar ook in gesprek gaan met de clubs over de ambities voor het komende seizoen. In deze maand werden pakketten ondersteunende diensten afgesproken. Welke ambities heeft de vereniging en hoe kan Baars Tennisschool daarin zo goed mogelijk ondersteunen?

Tegen het einde van de maand hadden we goed nieuws te melden! Tennisvereniging Sluis 1 verlengde het aflopende contract met onze organisatie met 3 jaar. Nieuwe aanwinst Sven Draper ging aan de slag als hoofdtrainer.

Proost op samenwerking - Baars Tennisschool

Februari 2017
Februari begon zo goed, als januari eindigde. TC. Middenmeer verwelkomde Rowena Baierl als nieuwe trainer en verlengde het contract met Baars Tennisschool met 2 jaar. “Samen naar meer tennis!”

Verder stond februari in het teken van de tweede editie van ‘Om Tafel met’. Ruud Baars verzorgde regelmatig workshops in opdracht van de KNLTB. Verenigingen gaven daarin vaak aan, dat ze het prettig vonden van gelijkgestemden te leren. Vanuit deze gedachte en om gezamenlijk de aftrap te geven voor het nieuwe seizoen, is ‘Om Tafel met’ ook ontstaan. Nieuw bij deze editie was de grotere inbreng vanuit de clubs zelf. Zo vertelde o.a. Glenn Hof (voorzitter HTC Den Helder) over de pakketbenadering van hun vereniging. Dit inspireerde TV. Hoog-Op uit Hoogwoud om eind 2017 dezelfde werkwijze te hanteren.

Tennisclubs van Baars

Maart 2017
Het zomerseizoen stond qua voorbereiding nu echt voor de deur! Waar kunstgrasclub TV Anna Paulowna al gestart was, begonnen ook de gravelclubs eind maart met hun lesseizoen. Dat betekende volop lessen indelen, vragen beantwoorden en nieuwe leden werven! HTC Den Helder voerde eind 2016 de pakketbenadering in. Door middel van deze manier van werken, wordt het de gewoonste zaak van de wereld en dus cultuur om overal aan mee te doen. Voordien moesten kinderen zich vaak overal los voor opgeven. Het eerste resultaat was zeer bemoedigend. Maar liefs 67 kinderen deden mee aan de oefenochtend voor de competitie!

Verder hebben we ons vol overgave op ledenwerving bij TV. Hoog-Op gestort. Er werden MiniSportief-lessen geven. En schooltennisdagen en proeftrainingen via Sportservice georganiseerd.

Naast een groot aantal nieuwe aanwinsten voor de club, leverde dit enkele prachtige foto’s op.

Mini sportief tenniskids

Verder drukte nieuwe aanwinst Sven Draper meteen zijn stempel op onze tennisschool. Hij is de drijvende kracht achter de Vrienden en Vriendinnendag bij TVAP en hoofdorganisator van het Baars TS Open.

De tweede editie van Baars TS Open, dat het thema ‘Heel Holland Tennist’ droeg, was een prachtig succes. Het toernooi was vooral bedoeld voor de gezelligheidsspeler, aangezien er voor deze doelgroep bij de jeugd erg weinig was. Zo speelde iedereen meerdere wedstrijdjes op tijd en was er een uitgebreid programma voor naast de baan. Denk hierbij onder andere aan diverse Oud-Hollandse spelletjes. Sven en Lars Draper, Elroy Lindhout maakten er op de banen van TVAP een feestje van! Bedankt voor jullie inzet mannen!

Baars Open Tennistoernooi

April 2017
Het zomerseizoen, de drukste tijd van het jaar voor de tennisleraar, was officieel begonnen! Het seizoen bij TC Middenmeer werd met een Kick-Off van Rowena Baierl afgetrapt. Veel clubgenoten wilden met hun eigen ogen de terugkeer van hun geliefde trainster zien en daardoor was het gezellig druk op het park! De terugkeer van Rowena werd ook door de diverse basisscholen opgemerkt. Vanuit het scholentennis werden er maar liefst twaalf kinderen lid van TC Middenmeer. Dat is een groei van ruim vijfentwintig procent van hun huidige jeugdbestand!

Kick off TC Middenmeer

Op HTC Den Helder stond dit seizoen geen maat. Door de introductie van de maandelijkse pakketten, waarbij het cultuur wordt, dat je aan alles meedoet, was de deelname aan activiteiten van jeugd beduidend hoger dan voorgaande jaren. Tijdens de Kick-off van het nieuwe seizoen waren al zestig kinderen aanwezig! Verder werd er een structurele aanbieding voor nieuwe leden ingevoerd, waarbij het nieuwe lid zes gratis lessen ontvangt. Deze aanbieding, in combinatie met het al succesvolle “Maak Kennis met Tennis”- traject, zorgde voor honderdéénendertig(!) nieuwe leden bij HTC Den Helder. Hulde aan trainers Yorick, Dan en Jack! Komend seizoen zetten we alles in het werk om deze nieuwe mensen te behouden voor de vereniging.

De prettige samenwerking heeft er toe geleid, dat HTC Den Helder graag het contract met Baars Tennisschool wilde verlengen. De twee partijen vonden elkaar in een overeenkomst tot april 2019.

Sanne Brand maakte haar debuut als trainster bij TV Groetincke. Dit deed ze vanaf dag één tot volle tevredenheid van haar werkgever en haar cursisten. Een echte aanwinst voor het trainersteam en voor de vereniging!

Mei 2017
De maand mei is traditioneel gezien voor de tennisschool altijd één van de drukste maanden van het jaar. Er werd volop les gegeven en de nieuwe aanwinsten voor de verenigingen moesten een plaatsje krijgen in het lesrooster.

Juni 2017
Juni stond bol van de activiteiten! Bij TV. Hoog-Op stond het Stratentoernooi op het programma en de animo was super. Baars Tennisschool was ondersteunend aan het geheel door voorafgaand aan het toernooi een clinic voor alle deelnemers te verzorgen. “Bedankt voor de goede organisatie”, seniorencommissie!

Padel tennis 2017

Eind Juni organiseerde Baars Tennisschool in samenwerking met TC Daalmeer te Alkmaar het Padel Event. Doel was om de mensen uit regio Noord-Holland enthousiast te maken met deze nieuwe sport. De animo voor dit evenement viel iets tegen, maar de energie van de deelnemers zorgde toch voor een zeer geslaagd evenement.

Naast het verzorgen van tennislessen neemt Baars Tennisschool vaak een leidende rol in het organiseren van diverse randactiviteiten. Deze evenementjes zijn belangrijk voor de jeugd als tweede speelmoment, maar ook voor de sociale binding onderling. Mooi voorbeeld hiervan is het Back-2-Vroeger Evenement, dat georganiseerd werd door Sven Draper bij TV Sluis 1. Een combinatie met leden van TCM en TV Sluis 1 leidde uiteindelijk tot een geslaagd evenement.

Via onze Facebookpagina en Instagram account kunnen we veel mensen bereiken. Het afgelopen jaar was het filmpje van Marloes en Ruud, waarin zij diverse toptennissers imiteerden ter promotie van “het Train Als een Prof” programma, een regelrechte hit! Maar liefst 20.000 mensen zagen de video op hun tijdlijn voorbijkomen en 10.000 mensen zagen Marloes een zeer accurate versie van Sharapova neerzetten. Daar kan geen advertentie tegenop! Nogmaals de video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=r7KJPfbjMdo

Trainingskamp Marloes Dijkmans

Juli 2017
Voor het eerst sinds jaren gingen de Open Helderse Jeugdkampioenschappen door! Ook dit viel te herleiden tot de invoering van de pakketten. Alle jeugdleden van HTC, die het pakket afnamen, werden geacht om mee te doen. Zodoende deden er ruim 50 thuisspelers(!) mee en aangezien 22 spelers van buitenaf de weg naar Den Helder wisten te vinden, werd het toernooi meteen de grootste uit de regio!

De trainers van Baars TS hielden hun jaarlijkse personeelsfeestje. Dit jaar hebben de trainers zich uitstekend vermaakt op de Beach Tennis veldjes van Strandpaviljoen Zee&Zo. Meteen werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de promofilm voor Beach Tennis Zee&Zo op te nemen. Deze promo nog eens terugkijken? https://www.youtube.com/watch?v=gDfFyoUycxY&t=9s

Eind juli introduceerde Baars Tennisschool een nieuw concept; het Groentjestoernooi. Een activiteit speciaal voor de beginnende tennissers van een vereniging. Doel is om de nieuwe leden met elkaar in contact te brengen, zodat hun sociale netwerk groter wordt en daardoor deze doelgroep langer aan de vereniging te binden. Het Groentjestoernooi is meerdere malen succesvol georganiseerd bij bijv. HTC Den Helder, TV. Hoog-Op en in een iets andere vorm bij TC Middenmeer.

Juli stond verder in het teken van de start van de zomervakantie. De drukste tijd van het jaar was daarmee achter de rug.

Augustus 2017
Baars Trainingskamp time! Dit jaar met overnachting op het tennispark van TV Anna Paulowna. De deelnemers hebben een paar prachtige dagen gehad met veel zon! Helaas was het noodweer tijdens de overnachting, waardoor het een spannende nacht was voor enkelen. Speciale dank gaat uit naar Sandra Keijzer en Karen Balten voor hun inbreng met BodyWelness. Zij verzorgden een leuke quiz met vragen over gezonde sportvoeding. Ook de bijdrage van Joeri van Gellekom op het strand werd weer door alle deelnemers en de leiding erg gewaardeerd!

Baars Trainingskamp TV Anna Paulowna

September 2017
Na de zomervakantie werden de tennislessen bij de diverse clubs weer hervat. Ook stonden er twee fantastische evenementen op het programma. Waar de omringende weekenden overwegend regenachtig waren, was het weekend van 2 september prachtig! Zo werd de tweede editie van het Zee&Zo Beach Tennis Event een prachtig succes. Het dubbele aantal deelnemers in vergelijking met het vorige jaar en een heerlijk relaxte sfeer. We kunnen met veel plezier op dit evenement terugkijken.

Beach Tennis 2017 Zee & Zo Petten

Ook halverwege september was Baars Tennisschool druk in de weer. De stichting “Vrienden van Nina Kruijer” hield zich bezig met het scheppen van randvoorwaarden, zodat topspeelster Nina haar ambitie om de top 100 van de wereld te halen, kan blijven verwezenlijken. Samen met deze stichting organiseerden we een prachtige bedank-dag voor alle Vrienden van Nina. Voorafgaand aan de demonstratiewedstrijd tussen Nina en Ruud vond er een geslaagde tennisclinic voor de jeugd plaats.

TV 't Zijpken Schagerbrug Nina Kruijer

Oktober 2017
Marloes Dijkmans organiseerde voor het eerste een Baars Trainingskamp bij TV. Hoog-Op en deed dit met verve. Op het programma stonden o.a. een bootcamp training van Christiaan Buisman, een Davis Cup toernooi en natuurlijk de overnachting op het tennispark! Speciale aandacht gaat uit naar Sam Reus, aangezien zij samen met Marloes de trainingen verzorgde. Verder was Marloes de grote aanjager in het geheel en was er zonder haar inzet niet eens een trainingskamp geweest.

Trainingskamp Hoog-Op Opmeer

In oktober liep het traditionele zomerseizoen af en dus werden de laatste zomer/najaarslessen gegeven. Ruud Baars nam na 5 leuke en leerzame jaren afscheid als hoofdtrainer van TV Groetincke. De warme mensen en de gezelligheid bij deze prachtige vereniging zal hij het meeste missen. De afsluitende les, waarbij er getennist werd met veel verschillende voorwerpen, werd door vele kinderen bezocht!

TV Groetincke afscheid

November 2017
Het winterseizoen is in volle gang en dat geeft eigenaar Ruud de ruimte om Baars Tennisschool voor te bereiden om het volgende zomerseizoen. Gesprekken met potentiële nieuwe clubs en sollicitaties met trainers kenmerkten de maand november.

De eerste nieuwe aanwinst was begin november meteen al een feit! Energiebom Raymond Diederiks volgde Rowena Baierl als trainer bij TC Middenmeer op. Rowena heeft afscheid genomen van haar geliefde vereniging, tot spijt van haar leerlingen. Gelukkig heeft Baars Tennisschool met Raymond een waardige vervanger gevonden.

Raymond nieuwe trainer

Kort na de aanstelling van Raymond, was er weer groot nieuws! STC Schagen gaf Ruud Baars Tennisschool het vertrouwen en kwam een twee jarig contract met hen overeen. Ruud wordt zelf de nieuwe hoofdtrainer en heeft grote plannen met deze prachtige vereniging.

Krantenartikel Ruud Baars hoofdtrainer STC

De belangrijkste aanwinst van 2017 was Kees Bosma. Hij gaat Ruud Baars de komende jaren ondersteunen op het gebied van de administratie, maar zal ook ondersteunende activiteiten richting clubs verrichten. Baars Tennisschool groeit elk jaar en om de betrokkenen ondersteuning te kunnen blijven bieden, was de komst van Kees een zeer belangrijke stap. Wij kijken uit naar 2018, waarin Kees ongetwijfeld een voortrekkersrol zal vervullen in de ontwikkeling van onze tennisschool.

Kees Bosma nieuwe medewerker Baars Tennisschool

Eind november werd er weer bij de diverse tennisvereniging het Sinterklaasfeest gevierd. Dit jaar deed de goedheiligman HTC Den Helder en TC Middenmeer aan. Raymond maakte als nieuwe trainer een spetterende indruk als quizmasters, alvorens Sinterklaas en Zwarte Piet de kinderen verblijdden met pepernoten en een leuk cadeau.

Foto19Foto18

Goed nieuws vanuit TV Anna Paulowna! De club waar het allemaal in 2010 begon, verlengde de overeenkomst met drie jaar tot 2020. Dit heugelijke feit werd met een heerlijk etentje bij Breakers in Callantsoog gevierd.

December 2017
Het trainersteam voor 2018 kreeg in december steeds meer vorm. Toptrainer Robin van Riel gaat samen met Ruud de kar trekken bij STC Schagen. Stan Donker kiest voor zijn eigen ontwikkeling en daarmee voor Baars Tennisschool. Hij gaat als jonge energiebom vanaf volgend voorjaar aan de slag bij TV Groetincke.

Tennistrainer Robin van Riel

Baars Tennisschool gelooft in de meerwaarde van Padel en daarom gaf Ruud zich op voor de KNLTB cursus Padel. Meerdere cursusdagen en een Proeve van Bekwaamheid werden succesvol afgerond, waardoor Baars Tennisschool nu ook Padel trainingen kan verzorgen.

Padel trainer

Wij kijken als Baars Tennisschool terug op een fantastisch 2017 met vele hoogtepunten. De tennissport kent voldoende uitdagingen. Wij zien echter vooral kansen. Daar krijgen we energie van.

In 2018 gaan we vol energie van start bij STC Schagen! Verder zal Kees Bosma een groot deel van de administratieve lasten van Ruud overnemen, zodat hij zich nog meer kan richten op datgene wat hij leuk vind: verenigingen ondersteunen en nieuwe activiteiten organiseren.

Fijne feestdagen en een zeer sportief 2018 toegewenst!

Tot slot wil ik (Ruud) op persoonlijke titel een aantal mensen bedanken, die een zeer positieve bijdrage aan de ontwikkeling van Baars Tennisschool hebben geleverd. Elke dag ben ik trots, dat ik mijn woonkamer als kantoor mag gebruiken en ik al mijn tijd en energie kan steken in het promoten van onze prachtige sport!

Cynthia Dekker
Schat, je bent van onschatbare waarde voor mij persoonlijk en voor Baars Tennisschool. Altijd een luisterend oor en actief meedenkend! Bedankt voor je geweldige steun.

Jack, Dan, Yorick, Jeroen, Rowena, Marloes, Sanne
Trainers van Baars TS, ontzettend bedankt voor jullie inzet op – en naast de baan. Super dat jullie de filosofie van Baars TS uitdragen en tennissend Nederland in de breedte verder helpen.

Paul en Toos Baars
Wat is het toch heerlijk om zo nu en dan eens mijn zorgen lekker van me af te praten. Hopelijk blijven jullie er dan niet mee zitten? Bedankt dat jullie mijn klankboord zijn en voor jullie steun.

Yorick Voormanns
Ik heb ontzettend veel respect voor de wijze waarop jij HTC Den Helder naar jouw hand zet. Op meerdere borden ben je aan het schaken, maar toch verlies je niet het overzicht.

Sven Draper
Je bent vol energie aan jouw carrière als tennistrainer begonnen en je hebt het niet altijd even makkelijk gehad. Als je kijkt naar de tijd en energie die je in jouw ontwikkeling hebt gestoken, kan je niet anders dan enorm trots op jezelf zijn! TV Sluis 1 en TV Anna Paulowna gaan aankomende jaren een heleboel plezier aan jouw beleven.

Marloes Dijkmans
De keuze om van TV Sluis 1 naar TV. Hoog-Op over te stappen, was een keuze voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Ook naast de baan werd je steeds meer een aanspreekpunt en kon je groeien in jouw rol als hoofdtrainer met de organisatie van het trainingskamp als hoogtepunt.

Raymond, Robin en Stan
Jullie hebben niet de makkelijkste weg gekozen om mee samen te werken. Ik ben namelijk veel te ongeduldig en houd graag controle over dingen. Toch hebben jullie voor Baars Tennisschool gekozen en daar ben ik jullie dankbaar voor. Ik kijk uit naar een fijne samenwerking!

Kees Bosma
Kees, ik heb al meerdere malen aangegeven hoe belangrijk jouw komst naar Baars Tennisschool voor mij persoonlijk is. Toch zeg ik het gewoon nog een keer! Jouw komst gaat ervoor zorgen dat ik rust in mijn hoofd krijg, zodat ik kan meer kan genieten van het heden. Super blij dat je voor Baars Tennisschool hebt gekozen!

Paul en Carla Dekker
Paul, bedankt voor jouw fantastische inzet als goedheiligman. Carla, bedankt dat je zo’n fantastische ambassadrice bent van de tennisschool. Mede dankzij jouw zeer overtuigende manier van werven zijn de dubbelspeltrainingen zo’n succes!

Andre Vendrig (PH Verheul)
Het afgelopen jaar kon ik voor adviezen bij je terecht en dat heb ik zeer gewaardeerd. Door jouw vragende manier van coachen kon ik zelf tot bepaalde inzichten komen. Jij bracht mij op het juiste spoor, waardoor ik uiteindelijk een jonge, energiebom als Kees aangenomen heb. Ik kijk alweer uit naar de volgende inspiratiesessie met je.

Wim Gerssen(Amazing Kids)
Wim, ook het afgelopen jaar kon ik diverse malen bij je terecht. Super bedankt voor jouw adviezen op gebieden waar ik nog te weinig van weet. Jij helpt me om een betere ondernemer te worden. Bedankt!

Sandra Keijzer en Karel Balten(Body Welness)
Jullie inzet was een zeer positieve bijdrage aan het Baars Trainingskamp in Anna Paulowna. Hopelijk kunnen we volgend jaar onze samenwerking voortzetten.

Marjolein Nijziel (Sportcentrum Joop Nijziel)
Samen hebben we een gat in de markt gevonden met de dubbelspeltrainingen. Bedankt voor de fijne samenwerking. Verder heb ik enorm veel respect voor de wijze waarop jullie proberen te innoveren!

KNLTB & Arie Martijn Schenk
Arie, bedankt voor je vriendschap en de prachtige kansen die ik vanuit de KNLTB krijg aangeboden om mezelf te blijven ontwikkelen.

Bart Langedijk (Intersport)
Bedankt voor de prettige samenwerking Bart! Super dat ik altijd bij jou terecht kan voor mijn prijzen trainingsweek, trainingsmaterialen en bedrijfskleding.

Glenn Hof en Peter Verheijen (HTC Den Helder)
Glenn en Peter, we mogen trots zijn op het afgelopen jaar en op onze samenwerking. Ik heb bewondering voor jullie daadkrachtige en gedurfde manier van besturen. Dat geeft mij enorm veel energie en vertrouwen voor de toekomst!

Joeri van Gellekom (TC Petten & TC ’t Oghe) Bas en Jeroen Schut (Strandpaviljoen Zee&Zo) Bedankt Joeri voor jouw inzet tijdens het trainingskamp bij TV Anna Paulowna en de prettige samenwerking tijdens de organisatie van Zee&Zo Beach Tennis.

Jeroen en Bas, bedankt voor jullie fantastische bijdrage aan het succes van het Zee&Zo Beach Tennis! Volgend jaar zetten we de volgende stap.