Jaarverslag Baars Tennisschool 2015

2015 is in vele opzichten het meest succesvolle jaar sinds de oprichting van Baars Tennisschool. Twee nieuwe clubs, HTC en TC Middenmeer, stelden hun vertrouwen in Ruud en zijn trainers. Nieuwe samenwerkingen en dus volop nieuwe prikkels om de organisatie verder te professionaliseren, dat o.a. leidde tot de ontwikkeling van een nieuw logo en huisstijl. Ook werd er aanzienlijk geïnvesteerd in een automatisch inschrijvingssysteem om de administratieve lasten te drukken.

Ter afsluiting van de dubbelspeltrainingen in Schagen werd het ‘Beste Baars dubbeltoernooi’ georganiseerd. De deelnemers lieten nog één keer hun kunsten zien, waarna een demo moet Marc van der Reijden, Paul Zwaan, Joeri van Gellekom en Ruud zelf op het programma stond. Een erg geslaagde afsluiting!

Foto Demo

Demo tennis (vlr.) Ruud Baars, Joeri van Gellekom, Marc van der Reijden en Paul Zwaan

Eind maart organiseerde Baars TS een oefendag voor de competitie. De insteek was om regionale jeugd tegen elkaar een paar wedstrijdjes te laten spelen. Zodoende konden ze warm draaien voor de competitie en kregen de trainers de kans om input voor de komende lessenreeks te verkrijgen. Zonder daadwerkelijk veel promotie te maken, bleek het concept, getuige de 50 deelnemers, een schot in de ros.

Nieuw dit jaar waren de seizoenopeningen verzorgd door Baars TS bij TV Sluis 1, TVAP en TV Groetincke, waarbij de deelnemers werden vermaakt met cardio tennis en dubbelspeltraining.

De organisatie van de schooltennisdagen bij TVAP lag afgelopen jaar volledig in handen van Baars TS. Vier scholen kwamen tijdens hun gymles langs, waarna de kinderen op vrijdag vrijblijvend een clinic konden volgen. Overweldigend was de animo! Maar liefs 100 kinderen kwamen op de follow activiteit af, waardoor het extreem druk was op het park. Het uiteindelijke aantal kinderen wat direct lid werd, viel tegen. Daarom volgend jaar weer een iets andere insteek met Maak Kennis met Tennis lessen.

Ook werden er selectietrainingen opgezet bij TV Anna Paulowna, met als doel het prestatieve tennis in de polder een impuls te geven.

Het racketuurtje onder begeleiding van de tennisleraar, werd bij HTC, TVAP, TV Groetincke en TC Middenmeer ingevoerd. Doel is om de leden vaker naar de baan te krijgen, waardoor ze sneller vooruitgang boeken. Vooral bij TV Groetincke werd de animo gedurende het seizoen steeds beter.

Ook werden de trainers van Baars TS voorzien van nieuwe bedrijfskleding. De fotorapportage hiervan, is terug te vinden op de website. Bart Langedijk van Intersport Den Helder, bedankt!

Trainers in nieuwe kleding

Het jaarlijkse bedrijfsuitje vond dit jaar plaats tijdens de kermis in Schagen. De hele trainerscrew is gezellig uiteten geweest bij Chica Chica in Schagen, waarna ze nog een kermisborrel hebben gedronken.

Bij zowel TV Sluis als TVAP werd dit jaar voor het eerst het Stratentoernooi georganiseerd. Bij TV Sluis 1 verzorgde Marloes met veel enthousiasme de proeflessen en bij TVAP zat Ruud zelfs in de organisatie. Beide ledenwerfactiviteiten leverde tussen de 25 a 30 nieuwe leden op!

Het Akse Media toernooi bij HTC kende dit jaar wel een hele bijzondere opening. Oud-profspeler Sjeng Schalken verzorgde i.s.m. HTC-trainers Dan, Yorick en Jack een meerdere tennisclinics voor sponsoren, kinderen, senioren en deelnemers aan het toernooi. Tevens nam Schalken het op tegen Millen Mortier en Ruud Baars. Een prachtige dag voor het tennis!

Trainingsweken 2015

Vaste prik in augustus: De Baars Trainingsweken. Dit jaar werd ook de editie bij TV Groetincke, opvallend goed bezocht! Primeur was de trip naar het strand, alwaar Joeri van Gellekom met beachball spullen ons op stond te wachten. Alle ouders bedankt voor het rijden en Joeri bedankt voor het beschikbaar stellen van de spullen.

Glow in the Dark tennis event

Pronkstuk van 2015 is het Glow in the Dark Tennis Event, dat ter ere van het 5-jarig bestaan van Baars TS georganiseerd werd. Tennissen in het donker: een uniek evenement voor jong en oud. Gijs Scheltema de Heere liep stage bij Baars TS en was één van de drijvende krachten in de organisatie van het geheel.

Wederom werden de dubbelspeltrainingen op zaterdag weer een beetje beter bezocht dan vorig jaar. Met vier groepen van anderhalf uur(64 mensen in totaal) zitten de trainingen helemaal vol!

Flyer Om Tafel Met Baars Tennisschool 2016

In november bestond Baars TS vijf jaar! Om dit te vieren werd er een feest gegeven, waarvan de organisatie in handen lag van Cynthia Dekker en Paul Baars. Iedereen die een rol heeft gespeeld in de totstandkoming van onze organisatie, werd hiervoor uitgenodigd. Een mijlpaal om trots op te zijn!

Naar aanleiding van deze mijlpaal schreef Ruud, in samenwerking met diverse voorzitters en trainers, een nieuw beleidsplan ‘Samen naar meer tennis’ voor de tennisschool . De focus komt de komende jaren te liggen op het intensiveren van de huidige samenwerkingen. Zo gaat de tennisschool clubactiviteiten aanbieden en clubs helpen met het zorgen voor focus d.m.v. een beleidsplan.

Kort nadat het beleidsplan af was, stond meteen al de eerste clubactiviteit op het programma. Het Sinterklaasfeest werd bij HTC en TV Anna Paulowna gevierd. Dankzij clubtrainer Yorick, Dan, Jack(HTC), Jeroen en Bart(TVAP) was de opkomst geweldig!

Sinterklaasvieren op de tennisverniging

Sinterklaasvieren op de tennisvereniging

Ook 2016 staat bol van nieuwe activiteiten. Zo organiseert Baars TS in februari voor het eerst ‘Om tafel met Baars Ts’. Een activiteit waarbij besturen en commissies van verschillende clubs kennis kunnen uitwisselen.

Tevens staat een busreis richting het ABN Amro World Tennis Tournament op het programma. Zo hopen we (meer) jeugdleden gek te maken van de fantastische tennissport. Eind april staat het eerst Baars TS Open Toernooi op het programma.

Ook zien we veel kansen in het aanbieden van een all-inclusive lidmaatschap. Een nieuwe vorm van lid worden, waarbij lessen, deelname aan competitie en het open toernooi, is opgenomen. De komende maanden gebruiken we om dit concept verder te onderzoeken en eind 2016 zal het all-inclusive lidmaatschap bij de eerste clubs ingevoerd worden.

Landelijk neemt het aantal tennissers nog steeds in een rol tempo af en dat is overwegend bij de clubs, waarmee Baars TS samenwerkt, ook het geval. Door verenigingen pro-actief te ondersteunen, diverse gave activiteiten aan te bieden en jaarlijks nieuwe leden aan te trekken, doen we er alles aan de ledendaling een halt toe te roepen!

Persoonlijk dankwoord!

Ik wil graag de volgende mensen bedanken:

Cynthia Dekker
Bedankt voor jouw steeds groter wordende invloed op Baars TS. Je hulp tijdens de trainingsweken, onderhouden van de website, ontwikkelen van de diverse flyers en mijn steun en toeverlaat.

Paul en Toos Baars
Bedankt voor jullie steun! De organisatie van het 5-jarig jubileum en de prettige samenwerking tijdens het Stratentoernooi.

Paul en Carla Dekker
Bedankt voor jouw rol tijdens het Sinterklaasfeest, Paul! Carla, bedankt dat je zo’n geweldige ambassadrice van Baars TS bent.

Bart, Roy, Jeroen, Marloes, Jack, Dan en Yorick
Bedankt voor jullie fantastische inzet tijdens het afgelopen jaar. Voorrecht om met jullie te mogen samenwerken. We zijn iets moois aan het bouwen!

Arie Martijn Schenk (KNLTB)
Altijd sta je voor me klaar om naar mijn plannen en ideeën te luisteren. Bedankt voor je geduld en deskundige advies!

Bestuurs- en commissie leden samenwerkende clubs
Afgelopen jaar veel samengewerkt met gepassioneerde bestuurders en commissieleden. Ik heb ontzettend veel respect voor de tijd en energie die jullie in de vereniging steken! Een paar mensen wil ik even speciaal bij stilstaan.

Glenn Hoff en Mark Zuidhof, bedankt voor het vertrouwen dat jullie vereniging in Baars TS heeft gesteld het afgelopen jaar. We zullen er de komende jaren alles aan doen dit vertrouwen terug te betalen!

Koen Wijnker, bedankt dat je zo snel reageert op mijn telefoontjes en je handelswijze als ik (weer eens) ongeduldig ben.

Astrid Mooij en Hilda de Jong, na jaren de kar te hebben getrokken stoppen jullie als jeugdcommissie bij TV Sluis 1. Hopelijk kan Marloes als jeugdcoordinator zo nu en dan nog eens een beroep op jullie enthousiasme doen.

Marjolein Nijziel (Sportcentrum Joop Nijziel)
Een samenwerking waar ik erg trots op ben. Ook dit jaar was je bereid een risico met mij te nemen, toen je instemde met de organisatie van het Glow in the Dark Tennis.

Bart Langedijk(Intersport Den Helder)
Bedankt voor de prachtige samenwerking Bart! Het regelen van teamkleding, prijzen voor de trainingsweek en de jaarlijkse benodigde voor de tennislessen. Niets is je te gek!

Gijs en Babs Scheltema de Heere
Gijs, bedankt voor jouw inzet en enthousiasme gedurende je stage. Het Glow in the Dark tennis event had niet zonder jou gerealiseerd kunnen worden. Babs, bedankt voor alle prachtige foto’s die je het afgelopen jaar gemaakt hebt. Reclame voor de tennissport.

Gijs, Yosel, Merijn, Daan, Jordy, Madelon, Merijn, Babs, Anniek en Karin
Bedankt voor jullie assistentie tijdens de trainingsweken helden! Ik heb genoten van jullie enthousiasme!