Tot het begin van de jaren zeventig speelden op de in het park Velserbeek gelegen tennisba­nen onder meer twee tennisclubs te weten: RKLTC ‘Velsen’ en ‘Velserbeek’. Door de aanleg van het tennispark ‘De Vinkenbaan’ met zeven gravelbanen in het Heeren­bos, ontstonden er ideeën voor een nieuwe tennisvereniging. De bovengenoemde clubs zagen mogelijkheden tot uitbreiding en samenwerken. Zij fuseerden tot de vereniging ‘LTC De Heerenduinen’. Hiermee werd het tennispark omgedoopt tot het tennispark ‘De Heerenduinen’.

In verband met de snelle groei van het aantal leden werd de accommodatie al snel uitgebreid tot twaalf gravelbanen. Rondom de centraal gelegen kantine, kleedaccommodatie en zonnig terras liggen de banen gegroepeerd in drie vakken, zodat snel is te overzien wie waar speelt. Het park is gelegen aan de Heerenduinweg 12 te IJmuiden. Het park is eigendom van de gemeente Velsen en wordt via een getekende huurovereenkomst door de vereniging gehuurd.

Het park kan worden bespeeld door zowel leden van ‘LTC De Heerenduinen’ als door particu­liere huurders en is het hele jaar geopend van 1 april t/m 31 maart.

Vanaf najaar 2021 is Baars Tennisschool actief als tennisschool op de banen van ‘LTC De Heerenduinen’ in IJmuiden. Meer informatie over de tennisvereniging is te vinden op de website.