Ruud Baars

Ruud Baars is geboren op 29 november 1988 in Anna Paulowna. Als kind was hij al een echte sportliefhebber. Zo voetbalde hij bij voetbalvereniging BKC en koos hij er op 9-jarige leeftijd voor om ook te gaan tennissen. Al gauw bleek dat hij uitermate meer aanleg had voor tennis. Hij wilde altijd graag winnen en dus koos hij op veertienjarige leeftijd ervoor om te stoppen met voetballen, zodat hij meer tijd aan tennis kon besteden. Veel op de baan staan en wedstrijden spelen. Zijn spelniveau ging al snel omhoog. Onder begeleiding van Paul Zwaan, die het beste in hem naar boven haalde, ging Ruud in twee jaar tijd van speelsterkte 6 naar speelsterkte 4. Sinds 2007 maakt de tennisser deel uit van het eerste Heren team op de zaterdag bij TVAP. Nadat het team in 2009 degradeerde naar de derde klasse, werd het zowel in 2010, 2011, 2012 en 2013 kampioen en stapte over naar de hoofdklasse.

Opleiding tot tennisleraar
    Naast de sport koos Ruud in 2009 voor de HBO- studie Sport, Management en Ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Een studie die aansluit bij zijn persoonlijke ambities om actief te zijn in de sport. Nadat hij in het eerste jaar zijn propedeuse haalde, sloot hij in het tweede jaar aan bij de excellentie groep. Een programma vanuit de HvA om studenten extra handvatten te bieden om zich te profileren. Ruud volgde in het tweede jaar van SM&O een verkorte opleiding tot tennisleraar, dat in 2010 resulteerde in een licentie tennisleraar A. Sindsdien leefde de eigenzinnige student met het idee om een eigen tennisschool op te richten.

Oprichting Baars Tennisschool
    Baars Tennisschool is opgericht in oktober 2010 en sinds april 2011 draagt de organisatie de verantwoordelijk voor alle tennislessen bij Tennisvereniging Anna Paulowna. Al gauw kreeg Baars Tennisschool daar TC de Maaier in Wieringerwerf en TC Topspin/MBSOV in Den Helder bij. In 2013 sloot ook T.V. Groetincke zich aan. Mede dankzij dit succes zijn er een aantal nieuwe trainers toegevoegd aan het team. Op dit moment is Baars Tennisschool actief bij TVAP, HTC Den Helder, Sluis 1, T.V. Hoog-Op, TC Middenmeer, TV ‘t Zand, STC Schagen, TPC Daalmeer, LTC De Zes Wielen.

Licentie tennisleraar
    Ruud wilde zichzelf als jonge trainer blijven ontwikkelen. Daarom startte hij in 2013 de tennisleraar B licentie-opleiding. Deze heeft hij binnen een jaar met succes afgerond. In 2017 kwam Padel op in Nederland. Een nieuwe (tennis)sport op een kleinere baan. Inmiddels heeft hij voor deze sport ook een licentie behaald. Deze sport wordt steeds meer populair in Nederland. In 2020 is Ruud met Ruud van Hees en Kees Bosma samen ‘Ruud Padel‘ gestart.

Workshops KNLTB
    Naast het runnen van zijn eigen tennisschool en het geven van tennislessen wordt Ruud vaak ingezet als vertegenwoordiger/ ondersteuner en workshopleider van de KNLTB. Hij ondersteunt tennisverenigingen bij het ontwikkelen van een beleid, wijzigingen aan te brengen binnen visies en ledenwerving/ ledenbehoud.

Door het beoefenen van de tennissport heeft Ruud ontzettend veel geleerd. Daarom is het zijn persoonlijke ambitie om op landelijk niveau een positieve bijdrage te leveren aan de groei van de tennissport.