Baars Tennisschool kan met veel plezier terug kijken op het afgelopen jaar. Zo was 2012 het jaar waarin we van één vereniging, naar drie verenigingen gingen. De lessen bij TC de Maaier en Topspin MBSOV werden het afgelopen jaar verzorgd door trainers van Baars Tennisschool en dat betekende een aanzienlijke groei.

Het jaar begon met de schooltennisdagen op drie verschillende clubs. Bij Topspin, TV Anna Paulowna en TC de Maaier werden in plaats van gymlessen, activiteiten georganiseerd waarbij kinderen op een leuke manier kennis konden maken met tennis. In Anna Paulowna leverden de schooltennisdagen de meeste nieuwe leden op(25), terwijl bij TC de Maaier de meeste kinderen op de follow-up dag kwamen(80)

In samenwerking met Paul Baars organiseerde Baars Tennisschool dit jaar de Open Tennisdagen bij TV Anna Paulowna. De jeugdclinic werd met ongeveer 50 kinderen, wederom zeer goed bezocht. De seniorenclinic viel met een opkomst van vijftien deelnemers ietwat tegen. Volgend jaar organiseert Baars Tennisschool een tennis-met-een-kennis toernooi, in plaats van de Open Tennisdagen.  De komst van John van Lottum was een spectaculair einde van de dag, waarbij ook enkele sponsoren aanwezig waren. Door slechte weersomstandigheden viel de opkomst op de Open Dagen van Topspin en TC de Maaier tegen.

Medio april begonnen de lessen bij Topspin en TC de Maaier. Paul Zwaan verzorgde op dinsdag- en donderdagavond de lessen bij Topspin, terwijl Ruud drie dagen per week aan de slag ging bij TC de Maaier.

2012 was ook het jaar waarin Baars Tennisschool een samenwerking startte met Dunlop en Intersport. Als gevolg van deze samenwerking dragen alle trainers nu kleding van bovenstaande merken en stelde Dunlop rackets beschikbaar.

Bovendien stelden Dunlop en Intersport de give-away voor de diverse trainingsweken tegen een zeer schappelijke prijs beschikbaar. Dankzij een mooi sponsorbedrag beschikbaar gesteld door Amazing Kids droegen alle deelnemers van de trainingsweken een Dunlop tennisshirt!

De trainingsweek in Sportcentrum Joop Nijziel werd door de jeugd en ouders erg goed ontvangen. Het maximum aantal deelnemers(45) werd bereikt en de reacties na afloop waren grotendeels zeer positief.  Ook de andere trainingsweken bij STC(i.s.m. Kor Leegstra) en TV Anna Paulowna werden goed bezocht. Mede vanwege het fantastische weer en de tomeloze inzet van de trainersgroep mogen we hier met gepaste trots op terugkijken.

In juni 2012 rondde Ruud zijn HBO-studie Sport, Management en Ondernemen af. Hij studeerde af op zijn eigen onderneming en schreef onder andere het personeelsbeleid voor de komende jaren. Nu Ruud geen student meer is, kan hij zich volledig op Baars Tennisschool storten!

Ook op de najaarlessen bij TV Anna Paulowna werd zeer goed gereageerd(21 uur, meer dan 80 jeugdleden op les). Hieraan kunnen we merken dat steeds meer kinderen tennis als eerste sport beginnen te zien. De najaarslessen van TC de Maaier werden, in verband met de slechte weeromstandigheden, uiteindelijk afgemaakt op de kunstgrasbanen van TV Anna Paulowna. Een mooi voorbeeld van regionale samenwerking tussen clubs en hoe een tennisschool hierin een meerwaarde kan zijn.

Bart Osinga koos ervoor om zichzelf te blijven ontwikkelen als tennistrainer en besloot de opleiding tot tennistrainer A te gaan volgen. Naast zijn aanstekelijke enthousiasme vergrootte hij het afgelopen jaar en de komende tijd zijn vakinhoudelijke kennis. Hier profiteerden alle trainers van Baars Tennisschool vervolgens weer van!

Dit najaar werd er gestart met het geven van speciale dubbeltrainingen in Sportcentrum Joop Nijziel. Drie groepen van acht kinderen kregen meerdere zondagen dubbel lessen van Ruud Baars. Zo werden onder andere de positionering, poaching en de techniek van de volley besproken.

Eind oktober sloot een nieuwe vereniging zich aan bij Baars Tennisschool! TV Groetincke uit Groet sprak na enkele gesprekken het vertrouwen uit en besloot een samenwerking met Baars Tennisschool te starten. Deze nieuwe samenwerking bracht een flinke reorganisatie met zich mee. Allereerst werden Robert Broeders en Jeroen Woutering aan de trainersgroep toegevoegd. Robert zal gezamenlijk met Ruud de lessen bij TV Groetincke verzorgen, terwijl Jeroen een deel van de jongere jeugd bij TV Anna Paulowna voor zijn rekening neemt. Bart Osinga zal anderhalve dag bij TC de Maaier gaan lesgeven.

Jammer genoeg neemt Paul Zwaan grotendeels afscheid van onze organisatie. Zijn nieuwe baan bij de KAZ bank in Amsterdam valt niet te combineren met het verzorgen van tennislessen. Paul zal als invalkracht en op de zaterdag bij Topspin beschikbaar blijven voor Baars Tennisschool. Joost Osinga neemt zijn lessen bij Topspin over.

Kortom: een jaar waar we als Baars Tennisschool erg tevreden op terug kijken! Er zijn veel activiteiten georganiseerd en dat zijn we ook in 2013 weer van plan. Natuurlijk zullen er weer diverse trainingsweken plaatsvinden, waarvan er al twee vastliggen. Door de samenwerking met TV Groetincke wordt de mogelijkheid onderzocht om ook daar een trainingsweek te organiseren.

Verder is de tennisschool in overleg met diverse partijen om in 2013 een eerste Baars Tennisreis aan te bieden! De eerste signalen hierover zijn positief.

Ook is Baars Tennisschool druk in overleg met de jeugdcommissie van TV Anna Paulowna om een tweede training te kunnen aanbieden. Dit met als doel het algemene speelniveau van de jeugd verder te verhogen! Natuurlijk vinden ook in 2013 de diverse schooltennisdagen weer plaats.

Op deze wijze willen we iedereen bedanken die het afgelopen jaar iets voor Baars Tennisschool heeft betekend. De diverse besturen die het vertrouwen in ons hebben gesteld, Paul-Jan de Graaf(Intersport), Rem Pronk en Gido Vermeulen(SM&O), Kor Leegstra(trainer STC), Bob Zwaan(Koopman &Co), Cynthia Dekker(Beheerder website), Wim en Carin Gerssen(Amazing Kids), Paul Baars(organisator Open Dag), Arie Martijn Schenk(KNLTB).

We kijken met vertrouwen uit naar 2013!