Jaarverslag Baars Tennisschool 2021

Het jaar zit er weer bijna op en tijd voor de jaarlijkse terugblik! Het jaar telde een aantal prachtige hoogtepunten, maar ook momenten waarop we met z’n allen even moesten slikken en door gaan. Omdat de wereld wel wat positieve energie kan gebruiken, leggen we de focus op de hoogtepunten!

Januari 2021
Het jaar begon meteen met een tegenvaller. Onze leuke, zeer zelfstandige stagiaire Lieke nam na 6 maanden afscheid van ons kantoorteam. Lieke, dank voor je enthousiasme en alles wat voor Baars TS hebt gedaan. We hebben je energie gemist!

Februari 2021
Begin februari kwam Ilse van den Reek ons team versterken. Ze kreeg de organisatie van onze tenniskampen op zich, zette met Ruud de Baars Academie op en ging deels op de tennisbaan bij STC en later LTC de Zes Wielen aan de slag.

Stijging leden en aantal cursisten
In februari kwamen ook de inschrijvingen voor de zomerlessen bij de diverse clubs binnen. Deze inschrijvingen lieten een behoorlijke stijging (van 19%) ten opzichte van vorig jaar zien! Een prachtig resultaat waar vele ledenwervingsacties, proeflessen en telefoontjes naar nieuwe leden aan vooraf gingen.

Afscheid Robin STC
Robin ging in april aan de slag als hoofdtrainer bij LTC De Zes Wielen. Lekker dichtbij huis voor hem en prachtige club om te werken. Dit betekende helaas voor de leden van STC Schagen dat hij daar vertrok. Halverwege februari organiseerden we een welverdiend afscheid voor hem. Bedankt voor jouw rol in de groei van deze vereniging Robin!

Digitale week KNLTB
Tijdens de digitale week van de KNLTB mocht Ruud iets vertellen over jeugdbeleid. Voorzitters Rien van Bruchem(TV Hoog-Op) en Fons Baars(TC Middenmeer) lieten hun licht schijnen over Alles-in-1 bij hun vereniging. Het was een erg leuke ervaring om zo in de spotlights te staan! Speciale dank aan Rien en Fons voor hun optreden.

Maart 2021
Vol enthousiasme waren we, dat we in maart onszelf mochten presenteren aan de jeugdleden van LTC de Zes Wielen als nieuwe tennisschool. Ons debuutjaar in Alkmaar verloopt door blessures verre van vlekkeloos. Toch valt er ook genoeg positiefs te melden. Zo werden 23 van de 26 proefleerlingen lid van de vereniging en organiseerden we een knaller van een kamp. Veel prestatieve spelers, die eerst elders les namen, keerden terug bij hun thuisclub om daar weer les te nemen.

April 2021
Het zomerseizoen gaat weer van start! Volop drukte op de 9 verenigingen van Baars TS. De tennissport zit in de lift! Speciale vermelding voor het komische duo Stan en Berend. Wekelijks te bewonderen op de tennisbanen van STC Schagen. Omdat onze trainers elkaar dit jaar minder fysiek konden ontmoeten, maakte zij maakten dit jaar meerdere informatieve en humoristische nieuwsbrieven voor ons team. Hulde!

Mei 2021
Het tenniskamp bij TPC Daalmeer was een knaller! De begeleiding lag in handen van Berend Opdam en Stan Donker. Zij maakten er samen met Oscar en Thomas een feestje van met de deelnemers. Het kamp bij Daalmeer is het eerste kamp, dat in handen lag van projectleider Ilse van den Reek.

Juni 2021
In juni kwam Monica Tijm ons trainersteam versterken. Door het toenemende aantal cursisten werd het onmogelijk voor Kees om onze kernwaarde ‘persoonlijke aandacht’ waar te maken en dus was versterking meer dan welkom. Monica paste vanaf de eerste dag meteen in ons team en bleek een zeer goede versterking. Zij houdt zich 4 dagen per week bezig met het contact met cursisten, administratieve zaken en is een aanspreekpunt voor onze trainers.

Juli 2021
Het einde van het zomerseizoen komt in zicht. Na de vele aanpassingen door alle Corona perikelen en de nodige blessures in ons trainersteam waren we daar zeker aan toe. Het drukste zomerseizoen ooit liep ten einde.

Als toetje organiseerden we een tenniskamp bij STC Schagen. 30 jeugdige spelers, lid bij 6 verschillende verenigingen, deden mee aan dit jaarlijkse tennisfeestje. Nanno, Berend, Ilse en Thomas, super bedankt voor jullie enthousiaste begeleiding gedurende deze week! Super leuk ook dat oudere jeugdleden Randy, Tom en Lisa het trainersteam hielpen tijdens het kamp. Toekomstig Baars Tennisschool trainers misschien?

Augustus 2021
De warmste maand van het jaar stond in het teken van twee tenniskampen. Het traditionele, altijd gezellige kamp bij TV Anna Paulowna lag in handen van Berend, Nanno, Luuk, Jesper, Vinnie en Aris. Een prachtige week met veel bekende jeugdspelers, die al jaren mee doen.

Speciale aandacht verdient het kamp bij LTC de Zes Wielen. Projectleider Ilse had alles uit de kast getrokken om dit tot een uniek kamp te maken. Zo zocht ze in samenwerking met de Gemeente Alkmaar, contact met diverse scholen uit buurt en wist ze op deze manier vele niet tennissers mee te laten doen met het kamp. Wat vervolgens weer vele nieuwe leden voor de club opleverde. Ook haar samenwerking met Sophie van SOEPP, waardoor de deelnemers hun eigen soep konden maken en het suppen met El Kombi Sup was een groot succes. Een tenniskamp om niet snel te vergeten!

September 2021
De laatste maand van het zomerseizoen was er weer eentje van de vele omzettingen. Bestaande planningen moesten worden aangepast vanwege andere tijden van de voetbal of kinderen die naar de middelbare school gingen. Begin oktober startte bij de meeste verenigingen het winterseizoen, dus was de maand september de maand waarin ons kantoorteam volle bak moest presteren. Gelukkig hadden we een heerlijke vakantie gehad en konden we vol goede moed weer aan de slag!

Collega Jurn van Wieringen
De toevoeging van Jurn van Wieringen aan ons trainersteam was voor Ruud persoonlijk een prachtig moment. Jurn trainde inmiddels 6 jaar bij Ruud en dat hij nu ook aan zijn trainersopleiding ging beginnen maakte de cirkel mooi rond.

Ruud stopt als trainer TV Anna Paulowna
Ook een persoonlijke mijlpaal was het afscheid van Ruud als trainer bij TV Anna Paulowna. Op 18-jarige leeftijd kreeg Ruud de kans van toenmalig voorzitter Fred Schuttenhelm om zich te ontwikkelen als tennisleraar. Inmiddels 14 jaar verder werd het tijd om minder les te geven en zich meer op het runnen van de tennisschool te richten.

Start LTC de Heerenduinen
Per 1 oktober startten we bij LTC de Heerenduinen met trainer Ron Kamstra als trainer. Halverwege september mochten we echter al ons debuut maken tijdens een leuke clinic met de jeugd. De komende jaren gaan we ons stinkende best doen het aantal leden te laten groeien in IJmuiden en de huidige leden meer te laten tennissen.

Oktober 2021
In oktober bestond TC Middenmeer 50 jaar en dat was natuurlijk reden voor een feest(je)! Samen met oud-collega’s Mark de Jager en Rowena Baierl maakten Marisca en Ruud er op de baan een feestje van tijdens de demo. Speciale dank aan Toneelvereniging OEK, voor het beschikbaar stellen van de headsets!

November 2021
Eindelijk konden we elkaar weer eens zien en dus reden voor een personeelsbijeenkomst. Ruud verzorgde op de baan een leuk en actief programma en daarna was Monica de quizmaster met leuke vragen en mooie prijzen. Een zeer geslaagde middag in de stralende november zon.

December 2021
Een maand waarin de Corona maatregelen weer werden aangescherpt en er veel van het aanpassingsvermogen van ons team werd gevraagd. Nogmaals een shout-out naar al onze trainers en de bereidheid van de cursisten om mee te denken!

Nieuwe overeenkomst HTC
HTC Den Helder en Baars TS waren nog altijd blij met elkaar en dat kon maar één ding betekenen: een nieuwe overeenkomst! Zo vlak voor het einde van het jaar een flinke opsteker!

Digitale kerstborrel Personeel
Monica organiseerde vlak voor kerst een kerstquiz voor alle trainers. Het werd een zeer gezellige avond met de nodige hilariteit. Kerstman Kees bleek een slecht verliezer. We leerden Stan en Berend misschien wel iets te goed kennen en Maarten Berendsen bleek de prijzenpakker van de avond.

Persoonlijke afsluiting Ruud
Ik kon natuurlijk niet doen, alsof het afgelopen jaar mij niets heeft gedaan. Het continu aanpassen door Corona, het landelijk tekort aan tennistrainers en de vele blessure gevallen maakten het tot een behoorlijk pittig jaar. Toch is het gezegde; in mindere tijden leer je je vrienden kennen, zeker waar.

Samen de schouders eronder en op naar een prachtig, sportief 2022!

Het dankwoord houd ik kort dit jaar en licht ik persoonlijk toe!

Bedankt Cynthia, Kees, Monica, Ilse, alle trainers van Baars TS, Michel(Sportshop Bouwes), Ralph, Arie(KNLTB), Sandra(KNLTB), Robbert Kwast, Andre Vendrig(Verheul)en alle bestuurders/vrijwilligers van onze verenigingen!