Jaarverslag Baars Tennisschool 2023

De tijd van terugblikken met elkaar is weer aangebroken. Een prachtig jaar met vele hoogtepunten mogen we achter ons laten. We zijn trots op het feit dat we veel jonge mensen aan Baars Tennisschool hebben weten te verbinden, die zich graag willen en kunnen ontwikkelen. Van trainers tot stagiaires en een nieuwe toernooi crew voor het Baars Open Jeugdtoernooi. Laten we 2023 eens met elkaar bekijken!

Januari 2023
Vinnie & TV ’t Zand

Het jaar begon goed, want vol trots tekende de jonge en enthousiaste trainer Vinnie twee jaar bij. Vinnie is echt het gezicht van TV ’t Zand. We zijn dan ook super blij dat we onze cursisten daar de continuïteit kunnen bieden om allemaal met Vinnie door te trainen. Door zelf hard te werken heeft Vinnie ervoor gezorgd dat het aantal cursisten bij ’t Zand van 70 naar 100 is gegaan. Super gedaan Vinnie!

Februari 2023
Stagelopen
Vanaf februari voegden twee stagiaires, vanuit de ALO Amsterdam, zich toe aan het team op kantoor. Bart de Ruiter en Thomas Berbée liepen drie dagen per week stage om de tennisschool en zichzelf beter te leren kennen.

In ruim een half jaar werd er veel georganiseerd en lieten zien van ontzettende toegevoegde waarde te zijn voor de tennisschool. Van het helpen met plannen en factureren tot het bedenken en uitvoeren van nieuwe evenementen.

Baars Tennisschool ClubEvents
Bart, Thomas en Ruud hebben samen dit jaar een nieuw aanbod voor jeugd gecreëerd: de Baars Tennisschool ClubEvents. Door een tekort aan vrijwilligers werd er vaak nauwelijks iets voor de jeugd op clubs georganiseerd en dat terwijl de tennisschool staat voor tennis als voorwaardige sport.

Dit nieuwe aanbod maakt een complete activiteitenkalender voor jeugd weer mogelijk. Tennis is een doe-sport en geen les sport. We willen het verenigingsleven stimuleren. Mede door deze ClubEvents, hopen we dat de jeugd echt weer het gevoel krijgt dat ze op tennis zitten. Tennis wordt nog leuker als je het vaker doet!

Maart 2023
Baars Open Jeugd 2023
Het Baars Open Jeugdtoernooi 2023 was een bijzondere editie. Voor het eerst werd het toernooi niet meer bij TV Anna Paulowna gehouden, maar op de mooie banen van STC Schagen. Daarom moest toernooileider Thomas Berbée en wedstrijdleider Aris May (Arie) op zoek naar een nieuwe crew.

Het Baars Open staat voor: ‘voor Jeugd, door Jeugd’. Dit team vonden ze onder de jeugdleden van STC Schagen. Met een nieuw team met een frisse blik hebben ze dit jaar een record editie neergezet. Meer dan 100 inschrijvingen telde het toernooi en dat maakt het Baars Open het grootste jeugdtoernooi uit de regio. Het motto is ‘iedereen is een winnaar’.

Voor de nieuwe en jonge jeugd die meedoet is dit een mooie kennismaking met het spelen van toernooitjes. Er was ook genoeg leuks te doen naast de baan. Tevens is het ook interessant voor de fanatieke jeugd. De gespeelde wedstrijden tellen sinds twee jaar mee voor de rating. Daarnaast is het voor de crew een mooie kans om zichzelf te ontwikkelen op zo’n jonge leeftijd! Olivier, Aris, Lisa, Nienke, Emma, Luiza en Jasmine, ontzettend bedankt voor jullie inzet!

Nieuwe trainsters!
Luiza en Lisa, uit de crew van het Baars Open, zijn dit jaar begonnen met het geven van tennisles aan de jongste jeugd. Na een interne opleiding bij Ruud te hebben gevolgd staan ze vol enthousiasme op de tennisbaan. Super trots zijn we op hun ontwikkeling. Welkom bij het team Lisa en Luiza!

Jeugdcoördinatorschap STC
Ruud was het afgelopen jaar jeugdcoördinator bij STC Schagen. De tennisvereniging had, net als bij veel clubs, een tekort aan vrijwilligers. Ruud besloot daarom zelf om het op zich te nemen, om zo een extra bijdrage te kunnen leveren aan de club.

Hij coördineert diverse ouders, die allemaal één jeugdactiviteit organiseren. Zo organiseerden Joost Rovers en Ralph Couwenberg afgelopen jaar op enthousiaste wijze het Aprés Ski Tennis Event. Dit is het tweede jaar dat we werken op deze manier.

Ook werkt het Alles-in-1 principe steeds beter (iedereen doet mee, tenzij je je afmeldt). Zo werd tennis echt weer sport waar de betrokkenheid van kinderen hoog is.

“Met Monica van Baars Tennisschool”
Vinnie was niet de enige die dit jaar zijn contract heeft verlengd. Ook Monica, een vaste kracht van Baars Tennisschool, heeft weer voor een jaar bijgetekend. We waren echt super blij met haar contractverlenging. Monica regelt al bijna 3 jaar de gehele backoffice van Baars Tennisschool. Omdat zij dit zo goed deed, kwam daardoor tijd vrij voor innovatie op een ander vlak binnen het bedrijf. Daarnaast is Monica een bekend contactpersoon voor de clubs, cursisten en onze trainers. Zonder Monica, geen Baars Tennisschool.  Monica we zijn super blij met jou!

Stan
Deze zomer maakte Stan zijn comeback als trainer bij Baars Tennisschool. Er waren diverse groepen als kippen bij om bij hun ‘oude bekende’ trainer te mogen trainen. Stan heeft onder de cursisten een echte gunfactor gecreëerd door zijn gezellige persoonlijkheid en leuke lessen. Fijn om je er weer bij te hebben Stan!

Yorick
Yorick had dit jaar pech met een flinke blessure. Hij heeft daarna alles in het werk gesteld om zoveel mogelijk lessen door te laten gaan. Hij is ook al jaren een gezicht bij HTC Den Helder en een onmisbare trainer van Baars Tennisschool! Hij denkt altijd graag met ons mee en heeft altijd een kritische blik, dat ons scherp houdt. Yorick ook dit jaar weer enorm bedankt voor je inzet.

April 2024
Heisessie Baars Tennisschool
In april ging het kantoorteam ‘een dag de hei op’ onder leiding van projectmanager Bart de Ruiter. Iedereen had eigen onderwerpen voorbereid en zo werd er gespard over de toekomst van Baars Tennisschool.

Onderwerpen als de kwaliteit van de tennisschool, een nieuwe app voor trainers, het inzetten van stagiaires, Alles-in-1 voor senioren, pakketten voor clubs en nog veel meer werden besproken. Zo heeft de tennisschool weer mooie, nieuwe inspiratie gekregen om de tennisschool nog sterker te maken en effectiever achter onze visie aan te gaan. Samen naar meer Tennis!

Afsluiting stage Thomas en Bart
Het einde van het schooljaar naderde en dus kwam ook het einde van de stage van Thomas en Bart in zicht. Monica en Ruud vonden dit ontzettend jammer, aangezien het vanaf het begin vertrouwd voelde op kantoor. Mannen, ontzettend bedankt voor jullie inzet en bijdrage aan de tennisschool. Jullie hebben allebei een enorme leercurve doorgemaakt. Door het bedenken en het uitvoeren van de ClubEvents/Trainingskampen hebben jullie Baars Tennisschool weer kleur op de wangen gegeven.

Juli 2023
De maand van de ClubEvents
Vele ClubEvents begonnen in juli 2023. Bart en Thomas hebben er op elke vereniging een feestje van gemaakt voor de jeugd. Van Kermis tennis tot watergevechten, de pret kon niet op. Ook was er dit jaar voor het eerst een tenniskamp voor de jeugd bij HTC Den Helder. Door het harde werk van de jeugdcommissie onder leiding van Jennifer Muse werd het kamp georganiseerd. Baars Tennisschool was daar om het tennisgedeelte op zich te nemen. Met tropische temperaturen hebben we er voor de jeugd een prachtig kamp van gemaakt. Zo hebben we weer op allerlei clubs bijgedragen aan het verenigingsleven van de jeugd. Samen zijn we opnieuw voor meer tennis gegaan.

Augustus 2023
STC Schagen kamp
Het kamp bij STC Schagen was dit jaar een groot succes! Met 30 enthousiaste deelnemers van alle leeftijden maakte de groep er een fantastische week van. Onder leiding van Thomas, Jesper, Eva, Bart en Lisa werd er uiteraard veel getennist, een ruilspel gedaan in Schagen, gevoetbald, mega domino gespeeld en nog veel meer! Het was een mooie kans om veel uren op de tennisbaan te maken voor de jeugd en dat ging gepaard met veel lol. Twee dingen waar nog lang over wordt nagepraat: de bootcamp van Sergeant Jesper en de overnachting in de kantine!

Vertrek Maarten en komst Jessica
Helaas vertrok Maarten Berendsen, na een zeer respectabele periode als hoofdtrainer bij TPC Daalmeer. Maarten heeft een lange tijd veel en hard gewerkt voor TPC Daalmeer en daarom vonden  wij het erg jammer dat onze wegen hier scheiden. We wensen Maarten het allerbeste en veel succes met zijn nieuwe uitdaging!

Dit betekende dat er een nieuwe trainer moest komen om dit grote gat op te vullen. Daar ontstond de mooie kans voor Jessica! Jessica heeft zich onder de vleugels van Ruud ontwikkeld tot een zeer talentvolle en enthousiaste trainster. Ze heeft heel veel tijd gestopt in haar eigen scholing en veel moeite gedaan om zo sterk mogelijk van start te gaan bij TPC Daalmeer. Daardoor is de overgang goed verlopen. Ook werd Jessica door het bestuur en de leden met open armen ontvangen.

De aanwinst van Jessica is ook een mijlpaal voor Baars Tennisschool, omdat het de eerste fulltime trainster in dienst is ooit! Ze pakt naast tennislessen ook andere zaken op binnen de tennisschool. Zo ontstaat er ook ruimte om de tennisschool te laten ontwikkelen.

Jessica, super blij dat je voor ons gekozen hebt en we kijken uit naar een jarenlange samenwerking!

September 2023
ClubEvents voor Senoiren
Naast de ClubEvents voor jeugd lanceerde de tennisschool ook ClubEvents voor senioren. Onder leiding van Bart werden de ClubEvents georganiseerd bij STC Schagen en TPC Daalmeer. Ieder evenement werd goed bezocht en was onwijs gezellig!

In een tijd waarin iedereen druk is en zeer kritisch hoe ze hun vrije tijd besteden, moet je met een uitdagend en afwisselend aanbod komen. Dat heb je goed gedaan Bart!

Dubbelspeltrainingsavond bij STC
Ook een succes was de dubbelspeltrainingsavond bij STC Schagen. Plezier op de baan en persoonlijek aandacht van de trainer werd zeer gewaardeerd. Met deze avond stimuleerde de tennisschool eveneens het verenigingsleven op het tennispark. Na afloop wordt er vaak nog een drankje nagedaan in de kantine. Een mooi voorbeeld hoe mensen elkaar leren kennen en direct meer contacturen te hebben op de club.

Groentjesavonden
Tijdens de Groentjesavonden bij STC Schagen en TPC Daalmeer werden de nieuwste leden wegwijs gemaakt op de club. Een bestuurslid vanuit de vereniging hield een openingspraatje en leerde zo de nieuwe leden kennen. Er werd een warm welkom gecreëerd voor de nieuwe leden, zodat er binding met de club kan ontstaan. Dit draagt bij aan het ledenbehoud voor de club. Zo zorgt Baars Tennisschool ook hier weer, dat we Samen naar meer Tennis gaan!

Oktober 2023
Kamp Daalmeer
In de herfstvakantie was het kamp bij TPC Daalmeer. Voor het eerst werd hier het juniorenprogramma, voor de middelbare scholieren, toegepast. Twee dagen met een overnachting. De groep bracht onder Thomas en Jessica, die hier haar debuut maakte als tenniskamptrainster, ook een bezoek aan de bioscoop! Dit was een erg leuke toevoeging aan het tenniskamp. Voor Jessica was dit direct de kans om haar jeugd wat beter te leren kennen. De kinderen en de trainsters vormden samen een leuke groep. Genoten dus.

November 2023
Pietentennis
Voor het eerst in lange tijd was daar dan weer een Sinterklaas evenement en wel in de vorm van een ClubEvent! Bij TPC Daalmeer deden wel 30 kinderen mee. Ook hier gold dat de kinderen zich moesten afmelden in plaats van aanmelden. De jeugd moesten hun tennisskills als Piet laten zien om pepernoten te verdienen en er werd hard gestreden door alle leeftijden. Sommigen waren ook nog super gaaf verkleed als Piet. Hier wordt nog lang over nagepraat.

Dankwoord
Het afgelopen jaar kenmerkt zich als het jaar van de comeback. We hebben op allerlei manieren de tennissport vooruit geholpen. Verder is Baars Tennisschool zich meer gaan profileren als de organisatie van ontwikkeling, getuige de nieuwe Baars Open crew, Thomas en Bart als stagiaires en diverse trainers die coaching krijgen vanuit ons.

Trainers in het zonnetje
Jack
Dit jaar heeft Jack onwijs veel ‘Maak Kennis met Tennis’ groepen gedraaid bij HTC Den Helder, waarbij altijd een fors percentage lid werd van de club. Goed voor de tennisschool en voor de club! Door elke keer nieuwe mensen enthousiast te maken voor tennis, werken we samen naar meer tennis toe! Dankjewel voor je inzet Jack.

Joep
Joep is uitzonderlijk in zijn betrokkenheid bij cursisten. Zijn naam wordt dan ook het meest genoemd. Het gezicht van HTC Den Helder; een betrokken clubtrainer en heel vaak aanwezig tijdens de competitiedagen om zijn pupillen aan het werk te zien! Hij maakt hier in geen onderscheid of je niveau 4 speelt of dat je net je eerste competitiedag meedoet. Ook namens de cursisten, bedankt Joep!

Age
Age was dit jaar onze reddende engel bij STC Schagen! Age brengt de ervaring en passie voor het vak met zich mee. Omdat Hans stopte als trainer bij STC Schagen moest Age halsoverkop inspringen en komt hij nu 3 keer per week helemaal uit Friesland gereden om de mensen hier namens Baars Tennisschool van tennisles te voorzien. Age dankjewel voor de moeite die je voor ons doet!

Eva
Afgelopen jaar was de instelling van Eva altijd ‘ja, ga ik doen’. Ze is flexibel inzetbaar en maakt daardoor ook allerlei leuke dingen mee op de tennisbaan. Zo heeft ze veel kampen en andere losse activiteiten begeleidt en is ze ondertussen bij alle jeugd een bekend gezicht. Dit jaar heeft Eva ook veel tijd en energie gestopt in haar ontwikkeling als trainer. We zijn trots op de vooruitgang die zij heeft geboekt. Eva dankjewel!

Ron
De enthousiaste Ron die altijd mee denkt en super goed voor zijn eigen groepen zorgt. Ron heeft ondertussen zijn vaste groep leerlingen die graag bij hem trainen bij ltc De Zes Wielen. Ron geeft ook nog les bij zijn clubje in Ijmuiden, maar we zijn super blij dat je nog altijd ook voor Baars Tennisschool wilt lesgeven. Je bent een mooie kracht binnen ons team! Bedankt voor je inzet Ron!

Jeroen
Inmiddels al 10 jaar bij Baars Tennisschool! Jeroen is DE energiebom op de tennisbaan. Iedereen kan iets leren van het enthousiasme van Jeroen. Ook is Jeroen de echte kartrekker bij de personeelsbijeenkomsten. Jeroen is namelijk niet vies van een lekker biertje! Bedankt dat je, je nog altijd voor ons blijft inzetten!

Mariëtte
Onze stille kracht. Geeft inmiddels alweer zo’n lange tijd les bij STC Schagen op baan 9 dat het ondertussen ook wel ‘Baan Mariëtte’ wordt genoemd. Je moet wel echt iets goed doen wil je een baan naar jou laten vernoemen. Op Mariëtte kunnen we altijd bouwen en ze staat elke avond weer vol drive en energie om iedereen echte een betere tennisser te maken. Iedereen is altijd super tevreden met jou Mariëtte, dankjewel!

Op persoonlijke noot wil ik graag:

Cynthia Dekker, Lasse en Soy Baars, Paul en Toos Baars, Paul en Carla Dekker, Monica Tijm, Thomas Berbée, André Vendrig, Robert Winters, Ralph Couwenberg, Robbert Kwast, Coen van Keulen, Tom Kleiwegt, Stefan de Lange, Sandra Corman-Wiers en Jelle Hoffenaar, Conrad Bel en Koen Wijnker bedanken voor alle hulp, inspiratie en steun van het afgelopen jaar.

Ruud Baars
eigenaar Baars Tennisschool