Jaarverslag Baars Tennisschool 2022

Het is alweer bijna kerst en dus is het tijd om terug te blikken. Het jaar 2022 was voor ons het jaar van de verandering. Er werd door onze tennisschool een nieuwe koers gevaren en we zijn dan ook trots, dat we ons goed staande hebben kunnen houden in deze roerige tijd. Bij deze de terugblik op het prachtige tennisjaar 2022!

Januari 2022

Nieuwsbrief Stan en Berend
Een leuk initiatief van STC-trainers Stan en Berend. Zij waren dit jaar gestart met een digitale nieuwsbrief. Op ludieke wijze werden onze trainers dit jaar op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom Baars Tennisschool.

Denisa en Age kwamen Baars TS versterken
In het begin van het jaar kwam er ook positief nieuws vanuit het trainersteam. Denisa Silvanova kwam het trainersteam versterken en maakte haar debuut als trainster van LTC de Zes Wielen. Ervaren trainer Age Bokma ging aan de slag bij TV Anna Paulowna.

Februari 2022

Nieuwe overeenkomst TPC Daalmeer
Goed nieuws! De samenwerking met TPC Daalmeer bevalt al jaren hartstikke goed. Hoofdtrainer Maarten Berendsen is de spin in het web bij deze vereniging en toont dagelijks zijn meerwaarde voor de club en de tennisschool. Het was dan ook geen verrassing, dat beide partijen tot een nieuwe overeenkomst kwamen.

Koerswijziging
Het landelijke tekort aan trainers liep verder op, terwijl de vraag naar tennisles alleen maar toenam. Om iedereen nu – en in de toekomst van tennisles te kunnen voorzien, hebben we een nieuwe manier van lesgeven geïntroduceerd te weten lesgroepen van acht personen.

Een grote lesgroep vraagt om een nieuwe benadering van onze trainers en daarom hebben we in februari een bijscholing georganiseerd, met als thema: Hoe geef je iedereen genoeg persoonlijke aandacht in een grotere lesgroep?

Maart 2022

Ook bij STC Schagen zijn we vernieuwend bezig geweest door in te spelen op uitdagingen die liggen bij verenigingen. Zo ontbrak er bij steeds meer clubs een jeugdcommissie, waardoor de binding met de jeugd onder druk kwam te staan.

Een nieuwe manier van werken, waarbij Baars Tennisschool ouders zocht om één activiteit te organiseren en hen te ondersteunen, bleek de oplossing te zijn. Het aantal deelnemende kinderen was, mede dankzij de invoering van “Tennis Alles-in-1” heel hoog, waardoor we volgend jaar vol energie weer doorgaan met deze werkwijze.

Open Dag TV Hoog-Op
Fleur van Liempt en Thomas Berbee leverden namens Baars TS een positieve bijdrage aan de Open Dag van TV Hoog-Op. Een prachtige dag met volop zon en tennis met oude rackets. Super georganiseerd door de vrijwilligers van Hoog-Op.

April 2022

Het Baars Open was begin april voor vele jeugdleden uit de regio weer de kick-off van het zomerseizoen. Het toernooi, dat in een weekend gespeeld werd, had als doel om jeugdspelers een prettige eerste kennismaking met het spelen van toernooien te geven.

De toernooicommissie bestond deze jubileumeditie uit Daan, Jurn, Thomas, Arie, Elroy, Lars en Sven. Bedankt heren, voor jullie fantastische inzet. Speciale dank gaat uit naar Sven Draper, die het stokje van toernooileider overdroeg aan Thomas Berbee.

Mei 2022

Een nieuw soort trainingen zag het levenslicht genaamd “Fysieke/Voetenwerk Trainingen”. In de reguliere groepstrainingen was er soms te weinig ruimte voor bepaalde voetenwerk patronen, terwijl dit een essentieel onderdeel van het tennisspel is. Daarom werden er in mei/juni drie fysieke trainingen aangeboden, waardoor de deelnemers zich (nog) beter over de baan gingen bewegen. Deelnemers van verschillende verenigingen uit de regio kwamen op zaterdagochtend samen, om zich in het zweet te werken.

Juli 2022

Het zomerseizoen liep in juli ten einde. Een seizoen zoals je ze ieder jaar wenst. Vaak prachtig weer, weinig uitval van trainers en veel enthousiasme! Dit was ook opnieuw weer het geval tijdens de succesvolle zomerse trainingsweken.

Personeelsuitje
Om het goed verlopen zomerseizoen te vieren en omdat het gewoon weer leuk was om elkaar te zien, werd er door Monica een personeelsuitje georganiseerd. Een heerlijke middag op het strand was het gevolg, waarbij Jeroen Woutering als Beach Tennis Master naar voren kwam.

STC Kamp
Meteen in de eerste week van de zomervakantie was het kamp bij STC. Ruim dertig kinderen hadden veel (tennis)pret op – en naast de baan. Over de overnachting in de kantine zal door de deelnemers en begeleiders nog lang worden nagepraat. Bedankt Stan, Berend, Nanno, Eva en Lisa dat jullie de (tenniswereld) weer een klein beetje mooier – en vele kids blij hebben gemaakt!

Augustus 2022

Voor de laatste keer stond er een Baars Trainingsweek op het programma bij TV Anna Paulowna. Hierover later meer!
Bedankt Thomas, Nanno en Eva voor jullie fantastische inzet gedurende het kamp!

September 2022

Vertrek bij TVAP
Het einde van een tijdperk kwam in zicht! Baars Tennisschool en TVAP gingen, na een periode van 14 jaar uit elkaar. De huurconstructie zoals TVAP deze voor ogen had, bleek voor Baars Tennisschool niet te betalen en dus liep de samenwerking ten einde. Als ‘afscheid’ organiseerden we een leuke clinic met alle mensen met wie we de afgelopen jaren fijn hebben samen-gewerkt. TVAP, bedankt voor alle kansen die mij gegeven zijn in de afgelopen jaren. Ik heb mezelf op deze prachtige vereniging mogen ontwikkelen en daar zal ik de club en haar vrijwilligers altijd dankbaar voor blijven!

Vertrek Kees Bosma
Zoals we al aangaven aan het begin van dit jaarverslag; 2022 was het jaar van de verandering. Niet alleen het vertrek bij TVAP lag hieraan ten grondslag. Ook Kees Bosma verliet zijn post bij Baars Tennisschool om het kantoorteam van AZ Alkmaar te versterken.

Kees heeft zich de afgelopen vijf jaar ontwikkelend tot een volwaardig operationeel manager en zonder hem had Ruud de drukte rondom Baars Tennisschool nooit aangekund. Hij nam afscheid met een prachtige brief en een collage van alles wat ons bond. Kees, nogmaals bedankt voor alles wat je de afgelopen jaren in het algemeen voor de tennissport en in het bijzonder voor Baars Tennisschool hebt betekend.

Oktober 2022

Het winterseizoen begon in oktober en we zagen een opvallende trend. Het winterseizoen was bij veel clubs net zo druk als het zomerseizoen. Een positieve ontwikkeling die aangaf, dat de tennissport leeft.

Tenniskamp TPC Daalmeer
Wat een leuke groep kinderen hadden we tijdens het kamp bij TPC Daalmeer! In de historie van de tenniskampen was het nog niet eerder voorgekomen, dat iedereen zo graag wilde trainen. Het overgrote deel van de deelnemers kwam van de vereniging zelf. Het was mooi om te zien, dat de paar deelnemers van andere clubs meteen in de groep werden opgenomen. Dat is ook onze filosofie: Iedereen hoort erbij! Iedereen is winnaar.

November 2022

Dat tennis steeds meer een sport wordt, die een jaar rond beoefend kan worden, werd in november 2022 nog eens bekrachtigd. Ons doorlopende “Maak Kennis met Tennis” programma leverde, in november, met name bij TPC Daalmeer en HTC Den Helder veel nieuwe leden op.

Tennis is hot!

December 2022

Baars Open 2023
Een nieuwe locatie voor de volgende editie van het Baars Open Jeugdtoernooi werd gevonden. STC Schagen gaat volgend jaar haar regio functie kracht bijzetten door het jeugdige team van vrijwilligers te verwelkomen. Gelukkig blijft op deze wijze dit prachtige evenement behouden voor de regio.

Kerstkamp 2022
Op het moment van schrijven heeft het kerstkamp nog niet plaatsgevonden. Wel kunnen we alvast zeggen, dat we een prachtig deelnemersaantal hebben en we klaar zijn voor fantastisch einde van het tennisjaar.

Persoonlijke afsluiting Ruud

Zoals ik al aangaf; 2022 was het jaar van de verandering. Doordat de samenwerking met TV Hoog-Op, TVAP en TV Sluis 1 om uiteenlopende redenen stopte, werd onze tennisschool na jaren van groei voor het eerst een stukje kleiner. Door het vertrek van Kees zitten we nu met een kleiner team op kantoor en konden we deze verliezen financieel gezien dragen.

Hoewel het vertrek van enkele clubs soms met enige teleurstellingen gepaard gaat, kent deze verandering ook goede kanten. Het aankomende jaar komen we weer met nieuwe impulsen om de tennissport vooruit te helpen en clubs zo goed mogelijk te ondersteunen.

Want samen gaan we, zoals ieder jaar, naar meer tennis!

Lieve Cynthia Dekker, Lasse Baars, Paul en Toos Baars, Paul en Carla Dekker, Monica Tijm, Kees Bosma, Andre Vendrig, Desire Koppenaal, Robert Winters, Ralph Couwenberg, Robbert Kwast, Stan Donker, Berend Opdam, Robin van Riel, Mariette Nierop, Maarten Berendsen, Jeroen Woutering, Nanno Mein, Joep Maduro, Hans Fleijsman, Koen Brommer, Eva Nijhuis, Jack van Hofwegen, Vinnie Stins, Fleur van Liempt, Jeroen van Splunter, Denisa Wagemager, Age Bokma en Anna Timokhina.

Bedankt voor jullie steun, inspiratie, wijze woorden en/of fantastische inzet