Jaarverslag Baars Tennisschool 2016

2016 is voorbij gevlogen en dat is een ontzettend goed teken! Ook het afgelopen jaar gaat de boeken in als een fantastisch jaar!

In februari stond de eerste editie van ‘Om Tafel met Baars TS’ op het programma. Vrijwilligers van de diverse verenigingen gingen samen om tafel, met als doel om van elkaar te leren. Diverse KNLTB-medewerkers en Baars TS trainers waren aanwezig om de sessies in goede banen te leiden en de aanwezigen te inspireren.

Om Tafel Met Baars Tennisschool

ABN-Amro World Tennis Tournament

Ook het ABN-Amro World Tennis Tournament werd door Baars TS aangedaan. Door een samenwerking met Janneke Vis(Advantage Tennis) konden we met een volle bus richting Rotterdam. Als tennisschool vinden we het belangrijk om dit soort evenementen aan te bieden, zodat jeugdleden meer binding krijgen met elkaar en de sport. Een prachtige dag om op terug te kijken!

BT 2

ABN-Amro World Tennis Tournament 2016

Schooltennisdagen

Dit seizoen bezochten veel kinderen onze clubs, tijdens de schooltennisdagen. Vooral Yorick Voormanns en Jack van Hofwegen hadden succes bij HTC Den Helder. Ruim twintig kinderen schreven zich in voor Maak Kennis met Tennis, waarbij ze lid werden van de vereniging. Sowieso is het werk dat Yorick als jeugdcoördinator heeft gedaan dit seizoen bewonderingswaardig. Verder lieten Baars TS trainers in Groet, Anna Paulowna, Middenmeer en Slootdorp kinderen kennis maken met de tennissport.

Schooltennisdagen

Open Jeugd Toernooi van Baars Tennisschool

Baars Tennisschool Open Jeugd Toernooi

Het eerste open jeugdtoernooi van Baars TS stond eind maart op het programma! Zaterdag stond in het teken van enkelspel en maandag(tweede paasdag) werd er alleen gedubbeld. De wedstrijden werden op tijd gespeeld en de poules waren ingedeeld op tennisniveau in plaats van leeftijd. Daarnaast stonden er veel randactiviteiten op het programma zoals o.a. paaseieren zoeken en een sportquiz om de deelnemers naast de baan ook te boeien. Met ruim 80 deelnemers een fantastisch succes en hopelijk een voorbeeld voor commissies van jeugdtoernooien die het moeilijk hebben.

NHD Baars Tennisschool Open Toernooi

FunMasters

Middelbare schooljeugd blijft een moeilijke doelgroep voor veel verenigingen. Pubers worden kritischer en sport komt lager op de prioriteitenlijst te staan. Veel jeugdcommissies vinden het moeilijk om iets leuks voor deze doelgroep te verzinnen of richten zich meer op de basisschooljeugd. Daarom heeft de KNLTB de FunMasters bedacht. Een programma voor middelbare schooljeugd op de vrijdagmiddag. Er worden trickshots geoefend, wedstrijdjes tegen elkaar gespeeld met muziek en een gezellige groepsactiviteit in de kantine. Baars TS mocht de pilot organiseren in Noord-Holland Noord en deed dat bij TVAP, TC Middenmeer en TV Groetincke met succes. Veel jeugd genoten van de ongedwongen sfeer en de gezelligheid. Wie het beste speelde, was totaal niet belangrijk!

Activiteitenkalenders

Een samenwerking tussen TV Sluis 1/TC Middenmeer en Baars TS leidde tot een gezamenlijke activiteitenkalender. Marloes en Anco organiseerde een spelletjesmiddag, racketlon, discotennis en FunMasters voor de jeugdleden van beide clubs. Bedankt voor jullie inzet!

Baars Trainingsweken

De zomervakantie stond in het teken van de jaarlijkse Baars Trainingsweken. Voor het eerst hadden we minder deelnemers dan het jaar ervoor. Dit valt mede te verklaren doordat de zomervakantie laat viel. Toch vinden we het tijd om het concept voor volgend jaar aan te passen, zodat we ook de oudere doelgroep weer kunnen aanspreken. We kijken sowieso weer terug op twee fantastische weken, mede dankzij de twee beachtennis dagen met Joeri van Gellekom!

Beach Tennis Event 2016

Beach Tennis

Beach Tennis Event

Begin september organiseerde Baars TS voor het eerst het Beach Tennis Event voor jeugd en volwassenen. De samenwerking met Joeri van Gellekom(trainer TC Petten en TC ’t Oghe), Bas en Jeroen van Strandpaviljoen Zee&Zo maakte dit evenement tot een prachtig succes. In een ontspannen sfeer lekker sporten met zijn allen! Volgend jaar staat dit evenement zeker weer op het programma.

Dubbelspeltrainingen

Een jaarlijks terugkerend evenement zijn de dubbelspeltrainingen. Deze worden in samenwerking met Sportcentrum Joop Nijziel georganiseerd. Na een mailing naar alle oud deelnemers waren alle 64 plekken vol en daarom bleven we met 1000 flyers zitten! Vanwege de grote belangstelling bieden we van januari t/m maart 2017 een tweede reeks aan.

Pakketbenadering

Het verloop van (jeugd)leden binnen de tennissport is erg hoog en daarom een zorgenpunt. Naar onze mening komt dit door de vrijblijvendheid van de tennissport. Als lid mag je meedoen aan tennisles/competitie/toernooien en voor elke activiteit moet je je apart opgeven. Voor nieuwe tennisouders is dit overigens vaak volstrekt onoverzichtelijk. Bij kleinere verenigingen kunnen fanatieke kinderen vaak geen competitie spelen, omdat minder fanatieke kinderen zich niet inschrijven.

Daarom trokken Mark Zuidhof(TC Middenmeer), Glenn Hof(HTC) en Ruud Baars(Baars TS) met elkaar op en bedachten de pakketbenadering. Hierin doet een jeugdlid automatisch mee met alles wat de vereniging te bieden heeft. Nieuwe jeugdleden weten niet beter dan dat ze wekelijks tennisles hebben en meedoen aan de competitie. Daarmee zorgen we voor een cultuuromslag binnen tennis. Zoals het ook bij voetbal/handbal gebruikelijk is om in het weekend een wedstrijd te spelen. De kosten voor het pakket(lidmaatschap, lesgeld, inschrijvingsgeld voor competitie en toernooien) worden maandelijks via automatische incasso betaald. HTC Den Helder werkt inmiddels op deze wijze en TC Middenmeer volgt in april.

TV Hoog-Op

Halverwege oktober werd bekend dat Baars TS gaat samenwerken met TV Hoog-Op. Na gesprekken met meerdere partijen, kwam onze tennisschool als beste naar voren! We kijken erg uit naar deze samenwerking, vanwege het daadkrachtige bestuur en de vele mogelijkheden die deze club biedt.

Samenwerking T.V. Hoog-Op

Trainers

Als gevolg van deze nieuwe samenwerking verlaat Marloes Dijkmans, in goed overleg, TV Sluis 1. Zij werd in het zonnetje gezet tijdens een heuse surpriseparty begin december. Vele leden waren aanwezig om afscheid te nemen voor hun favoriete trainster.

Surprise party voor Marloes

Sven Draper wordt in november aangesteld als nieuwe trainer van Baars TS. Omdat Jeroen Woutering voor een half jaar op reis gaat, gaat Sven voornamelijk bij TV Anna Paulowna aan de slag. Welkom bij het team Sven!

Nieuwe trainer Sven Draper

Sinterklaasfeest

Ook het Sinterklaasfeest werd weer uitgebreid gevierd. Dit jaar deed de goedheiligman namens Baars TS HTC en TV Hoog-Op aan. De vele kinderen genoten van het tennisprogramma en de leuke cadeautjes. Een geslaagde dag voor jong en oud.

Sinterklaas is z'n mijter kwijt

Sinterklaas is z’n mijter kwijt

Aanbod activiteitenkalender

Voor onze activiteitenkalender van volgend seizoen gaan we in gesprek met (ouders van) jeugdleden, zodat we hun behoeften weten. Wat vinden zij leuk om te doen en wat verwachten zij van een tennisvereniging? Het blijkt soms lastig om kinderen te motiveren om aan clubactiviteiten mee te doen. Daarom is een kritische blik op ons activiteitenaanbod niet verkeerd.

Komend seizoen zullen we intensief blijven samenwerken met de inmiddels zeven bij ons aangesloten verenigingen. Daarin is Baars TS niet bang om te vernieuwen waar nodig, zoals het afgelopen jaar met de pakketbenadering en het open toernooi is gebeurd.

Tot slot nog een dankwoord aan alle mensen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van Baars Tennisschool het afgelopen jaar. Wij kijken alweer uit naar een prachtig 2017 met nieuwe kansen en uitdagingen!

Namens het volledige trainersteam van Baars Tennisschool:

Vrolijk kerstfeest en een sportief, gelukkig 2017!

Cynthia Dekker
Bedankt schat voor je steun! Het is onmisbaar om samen te sparren over vraagstukken waar ik tegenaan loop!

Jack, Dan, Yorick, Marloes, Jeroen, Anco, Roy en Robert
Trainers van Baars TS, ontzettend bedankt voor jullie inzet op en naast de baan.Super dat jullie de filosofie van Baars TS uitdragen en tennissend Nederland in de breedte verder helpen.

Paul en Toos Baars
Bedankt voor jullie goede adviezen en onvoorwaardelijke steun!

Paul en Carla Dekker
Paul, bedankt voor jouw optreden eind november. Je hebt een hoop kinderen weer blij gemaakt, waaronder mijzelf. Carla, bedankt dat je zo’n geweldige ambassadeur van de tennisschool bent!

Yorick Voormanns
Mede dankzij jouw inzet van het afgelopen jaar heb ik veel vertrouwen in de toekomst van HTC. We weten elkaar steeds beter te versterken. Ik hoop dat je nog lang de kar blijft trekken als jeugd coördinator.

Glenn Hof en Mark Zuidhof
Bedankt dat jullie de tijd en energie in de ontwikkeling van de pakketbenadering hebben gestoken. Samen hebben we iets moois ontwikkeld, waarvan ik geloof dat veel clubs hier de vruchten van gaan plukken.

Marjolein Nijziel
De dubbelspeltrainingen lopen inmiddels al een aantal jaar, maar het aantal deelnemers blijft groeien. Bedankt voor de prettige samenwerking Marjolein.

KNLTB & Arie Martijn Schenk
Bedankt voor de prachtige kansen die ik vanuit de KNLTB krijg aangeboden om mezelf te blijven ontwikkelen.

Bestuur Hoog-Op
Bedankt voor jullie het vertrouwen in ons hebben gesteld! Wij kijken uit naar een prachtige samenwerking.

Petra Dobbe
Petra! Ik heb ontzettend veel respect voor de tijd en energie die als voorzitster jeugdcommissie in TV Anna Paulowna hebt gestoken. Bedankt voor de prettige samenwerking!

Bart Langedijk(Intersport)
Bedankt voor de prettige samenwerking Bart! Super dat ik altijd bij jou terecht kan voor mijn prijzen trainingsweek, trainingsmaterialen en bedrijfskleding.